søndag 20. november 2016

Cross was here... (Bildebonanza og litt annet)

Cross-blåmerkene har satt seg på hofter og skuldre og nå er 6 intensive helger med cyclocross over. Det har vært gøy, kaldt, vått, hardt og til tider ikke så gøy.

Vet du ikke hva cyclocross er, så kan du ta en titt her:


Dette er en sykkelgren som er ganske ny i Norge. Aller størst er grenen i Belgia- og Nederland-området, men Norge byr og på supere cyclocrossforhold i oktober og november måned før det blir for mye snø.
Foto: Andreas Baardseth
NC Follo, akkurat passe masse snø.
Foto: Andreas Baardseth


Foto: Andreas Baardseth

Foto: Ola Morken

Foto: Ola Morken
Jeg syklet mitt første ritt i oktober i fjor, og synes det var så gøy at jeg slang meg med i år også. Dette er fin trening i "mellomperioden" mellom terrengsesongen og før opptreningen mot neste sesong starter. De fleste er litt mer laidback enn midt i sommersesongen, og konkurransetiden er bare på 40 til 60 minutter, avhengig av om du er kvinne eller mann. For min egen del har dette vært ukas hardøkter frem til starten av november for å utsette innetreningen på rulla, men de siste ukene har det blitt litt rullehardkjør også.

Foto: Andreas Baardseth
Foto: Andreas Baardseth
Foto: Andreas Baardseth

Foto: Andreas Baardseth

Foto: Andreas Baardseth

Formkurven min har vært ganske bratt. Fra å komme på en 8.plass og være over 5 min bak vinneren på det første norgescup-rittet i Spikkestad, har jeg klatret på lista og tatt noen pallplasser mot slutten. Siste rittet var jeg "bare" 1.39 min bak Elisabeth Sveum, så det kommer seg ;). Både hun og Ann Iren har vært helt rå i år og tatt alle første og andreplassene i de rittene de har stilt opp i, men det har vært deilig å krype sakte men sikkert innpå og kjenne på at jeg er litt "tilbake" etter nedturen på slutten av rundbane-sesongen i september. Heldigvis er det nesten et halvt år til det virkelig gjelder igjen! Det ble til slutt en delt 3.plass på meg og Katrine Ferraõ Hofstad i norgescupen sammenlagten :)

Foto: Ola Morken
NC i Svelvik
Foto: Ola Morken
Fra Tryvannskross som var årets kaldeste krossritt (hvert fall sånn det føltes) med årets første snøfnugg, hvor jeg og Elisabeth krasjet i første sving og jeg hadde så små "løsben" (de greiene vi har på bena som er som lange strømper uten sokk) at de i kombinasjon med verdens korteste sykkelbukse skle ned etter 300 meter og det så ut som jeg syklet med løse legger. Ble kaldt på lårene, men klatret meg til slutt opp til en 3.plass.

Foto: Ola Morken
Her fra Superpokal på Voldsløkka under litt andre forhold enn NM forrige helg. Her vant jeg for engangs skyld en spurt og ble nr.2.
Foto: Ola Morken
Superpokal
Forrige helg var det NM i Skien, og jeg hadde store planer om en plass på pallen. Jeg vant i denne løypa i fjor, så det var jo en liten selvtillitsboost i seg selv. Løypa i år var ganske annerledes, men morsom den og. Fra en litt våt løype, med en bratt og lang kneik, og en "sandete" sandkasse i fjor, kom vi til en snødekket, stedvis glatt, litt flatere løype, med en nesten steinhard sandkasse i år. Det ble kjemping hele rittet, men det glatte føret begrenset oss litt, så til tider gikk det nesten i sakte-film rundt svinger og ned skråninger. Elisabeth og Ann Iren gjorde som de pleier og fikk en luke helt fra start, mens jeg ble liggende og jage om 3.plassen med landeveissyklist Susanne Andersen. Hun var nedpå et par ganger, så hver gang hun fikk en liten luke, fikk jeg tettet den igjen. På siste runden lå jeg først, og jeg trodde en liten stund jeg hadde fått en luke som ville holde, men så var hun plutselig i ryggen min igjen. Jeg visste at jeg hadde en fordel i det siste "tekniske" partiet med mye svinger og sand osv. (som terrengsyklist), men de siste tja 400 meterne gikk på asfalt, så her visste jeg at Susanne hadde alle fordeler på sin side, da hun er rå i en spurt. Jeg fikk aldri den luka jeg trengte igjen, og da jeg kom ut på asfalten med Susanne bare et par meter bak, var det bare å tråkke det jeg hadde. Noe sånt som 40 (50?,60?, 30? jeg vet ikke) meter før mål, så jeg en skikkelse i venstre øyekrok, og da hadde jeg ikke noe mer å gå på. 4 place is the third loser, og jeg ble ganske skuffet. Dette er egentlig noe jeg bare gjør for gøy og for god trening, men det føles uansett kjipt ut der og da.

Foto: Ola Morken
NM Skien

Foto: Ola Morken
NM Skien
Nå er det hele over, og jeg ser frem til noen uker og måneder med god grunntrening. De neste ukene er det maxstyrke, spenst, intervaller, langturer og eksamenslesning på planen, før turen går til Gran Canaria 10.desember, dagen etter eksamen.

Foto: Andreas Baardseth


Foto: Andreas Baardseth

Foto: Ola Morken
NC Svelvik, med noen av de finfine crossdamene <3 

Uken før det intensive sykkelkross-kjøret braket løs, ble tilbragt i Trysil med en liten mengdesamling sammen med deler av Rye-gjengen. 18 timer stisykling både på fjellet og i bikeparken ble det på de 3 hele og 2 halve dagene vi var der. Dette var min første gang i bikeparken i Trysil, og jeg må si jeg er imponert over hva de har fått til å bygge der borte. Har du ikke testet løypene enda, anbefaler jeg deg å ta turen så fort snøen smelter! Det har i hvert fall jeg tenkt til! Slenger med noen bilder knipset i høstsola på Trysil av personlig fotograf Andreas Baardseth.




Og med det avslutter jeg dette innlegget og går tilbake til "Menneskets funksjonelle anatomi, 3.utgave". Vi snakkes i hvert fall på Grænka, om ikke før ;)


xoxo

Marit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar